Pages

September 21, 2010

Penukaran Nama


Assalamu'alaikum...

Baru² nih ada teman² yang bertanyakan tentang nama anak aku dah nak ditukarkan... dari Syamsoul Farreal Dubeus ke Muhammad Rifqi?Ruski? hurmmm... something like that la...

I've been wondering, wut on earth janda aku buat huru hara mcm nih. Kesian la kat anak aku. Bila ngan aku, panggil dia, Farreal @ Ues @ My Love, tapi bila ngan mama dia bertukar plak jadi Ruskhi? Apa kejadahnya dia buat mcm tuh?

Ye.. bukan senang² nak tukar nama kat JPN... tapi kalau nama panggilan dah lain dari nama sebenar, x ke keliru anak tuh nanti?dengan penceraian & penukaran nama dia, mcmana la emosi dia bila dh besar nanti? Pastinya dia akan keliru dan memberontak disebabkan percanggahan² yang x sepatutnya bagi aku berlaku...

Aku x penah kisah dia nak buat apa tapi bab anak aku, boleh tak kau jangan usik? Deyyyy, aku bapak dia la... Aku jgak ada hak. Hidup dia dah complicated kenapa perlu kau complicatedkan lagi? Apa masalah kau?

Apa-apa pun niat baik kau still ada. Pahala tetap dapat walaupun sekadar niat. Alhamdulillah.

AKAN TETAPI..... yang menjadi tanda tanya aku sekarang ni ialah betul ke niat kau nak tukar nama anak atas alasan tersebut?

Ini kerana terlintas di benak otak ni yang nama husband kau mempunyai Muhammad di depan. Adakah???

Hujah pertama.

Hujah kedua - Sekiranya betik bagai dikata nak memperbetulkan kesilapan lepas (dgn menukar nama anak), kenapa tak ditukarkan nama kau sekali yang tak da makna tu jadikkan ada maksud? Bukan ke kita patut ubah diri sendiri dulu baru leh ubah orang lain? Kene tunjuk contoh baru orang leh ikut dengan rela hati. Bukan pakai suruh je orang buat baik walhal diri sendiri masih di takuk lama. Astaghfirullah..

Dalam nak mendidik anak especially, cara yang terbaik ialah dengan menunjukkan contoh baru anak ikut.

Nak anak jadi lemah lembut, kite kene lemah lembut tutur bahasa juga budi pekerti bukan sahaja dengan anak malah dengan orang lain sekali pun.

Nak anak jadi hormat pada kita, kita kene tunjuk hormat pada mak bapak kite sendiri.

Nak anak jujur dengan kita, kita tak leh tipu anak. Kene senantiasa jujur dengan dia.

Nak anak jadi seorang muslim yang baik, solat, puasa, obedient.. well there's no secret recipe to that.. Kita kene jadik muslim yang baik jugak..

In short, semuanya berbalik pada diri sendiri dulu. Bukan ubah orang lain kite terus dapat result dia.

Isunya cuma kecewa la dengan tindakan kau tu.

Mengikut Akta Jabatan Pendaftaran Negara, dibenarkan menukar nama anak dalam masa setahun dari tarikh pendaftaran. Selepas itu, dibenarkan membuat tambahan ataupun alias @ tanpa membuang nama asal. Walaupun pertukaran boleh dibuat, bukankah itu merumitkan?

2 komen anda:

Nadia Harnisa said...

Aku ade dengar gak pasal ni.. baru igt nak tanya hang.. now aku dah tau dah.. hahaha.. BTW Syam, if u feel its not correct u must stand ur rights. Ko diam bermakna ko salah or x kisah..
All the best!

Zero2Hero said...

aku pun kadang² xpaham,nama anak aku tuh ada makna,cuma ejaan dia lain..andai kata dia nak tukarkan kepada nama risqi...ejaan yang sebetul nya riski kalau xsalah aku,so sama la jgak kan?

haishhh...apa motif dia yg sebenaq pun aku xtau..nak samakan anak aku ngan anak² dia yang lain ka?mana boleh nak sama,dah terang² aku bapak Farreal,knapa nak menafikan lagi?kenapa nak kelirukan anak aku?

tq nad, mmg aku xkan berdiam diri melihat kemusnahan mental yang sedang dia giat jalankan keatas anak aku tuh...