Pages

October 11, 2010

Stand Up For You Right


"Syam, next year budget sales awk 1.2 million sahaja..."

Haiiyaaahhhh... 1.2 million? Biaq betik? Saya jaga daerah ja pun... Xkan smpai banyak tuh?

Hisssshh... xbley jadik nih. Xkan nak saya diamkan diri je? Nak diikutkan, amount tuh nampak sgt x logik.. Adehh.. adehh... Bley kena heart attack aku bila dipikiaq²...

Xpa²... saya usulkan benda nih dlm meeting.. Mana buley dia wat saya lagu nih... Benda dah terang² x logik, xkan nak tengok saja kot? Saya kene perjuangkan hak saya. Saya xbley nak berdiam diri.. Xkan saya nak terima dengan hati yang terbuka sambil buat tarian naga, tarian singa, goyang gerudi bila dah kena macam tuh?

Bak kata pepatah, BERANI kerana BENAR, TAKUT kerana SALAH. Maka, saya pun meluahkan la apa yang bermain dibenak fikiran saya. Saya cakap terang² saya tak setuju. Saya sertakan hujah² dan bukti² yang KUKUH... bukan saya ngomong kosong saja...

Saya bukan kritik tindakan boss saya tu. Saya kalau dok kat tempat dia pun saya paham. Dengan kena bwk budget yang besaq, dengan masalah² dalaman yang lain lagi.. Kalau dia x bagi budget yang seGEMPAK tuh kat saya, kat sapa lagi dia nak campakkan?

TAPI di tempat saya pula macamana? Sapa yang nak mempertahankan hak saya kalau bukan saya sendiri? Takkan saya nak berdiam diri saja bila diperlakukan & diperkotakkasutkan sebegitu rupa?

Maka, salah satu cara yang saya buat ialah SPEAK OUT... Saya bukan jenih orang yang suka mengata belakang²..Bila depan² mcm para anbiya..bukan anbiya sebenaqnya, tapi ambiak...

Dok baling batu sembunyi tangan. Kalau diselidik², kesan pasiaq ada lagi kat tangan. Lambat laun orang bley tau jugak...

Saya pun bukan jenih yang cepat melenting atau melatah kalau xdaq pasai... Bukan jugak jenih pok pek pok pek belakang².. Saya suka terus terang.. Bukan kaki pusing dan canang² kat orang saya nih mangsa keadaan ka.. Mangsa petnah ka... Mangsa rogoi ka.. Budget saya nek 200% ka... Apa ka... NO... NO... NO... I'm not that kind derrr...

Bak kata pepatah Inggeris dulu², "kalau xdaq angin masakan pokok bergoyang?" Lainla kalau kat ataih pokok tu ada chimpanzee.

Maka, lebey baiklah saya CAKAP dan LUAHKAN ketidakpuasan hati saya nih dari saya dok berdiam diri xmemasai... dok menagih simpati semata².. chaiiitt.. Useless... No point...

Saya bukan nak kondem atau komplen sangat pun. Cuma nak meluahkan apa yang saya nampak & apa yang saya alami.Apa yang bermain di benak fikiran & hati ini.. Saya dah dengaq dah explanation dari pihak tuan / puan..Now, please try to look from my point of view plak mcmana...

Takkan tuh pun salah? Xkan saya nak kena diam diri? Ianya menjadi satu KESALAHAN ke?JIKA salah, tolong la ajaq dan bagitau saya. Bagitahu saya apa yang perlu saya buat... Supaya saya tidak lagi merasa perasaan yang sebegini rupa.. Semangnya saya akui, saya masih mentah, masih budak baru nak belajaq, tak arif lagi bab² nih. Lainlah kalau saya nih boss yang SUPER DUPER HEBAT, MATANG, Aggressive, yang dah lama menceburi bidang nih...

Help me to HELP YOU....

Lepaih ja, luahkan, speak out & stand for my right, akhirnya BUDGET saya diturunkan kepada 1Mil.. Houyeahhhhhh??!

Jadiklah... Dari xdaq apa langsung. Atleast saya takda la menutup kelemahan² yang ada kat diri saya ini dengan berputaq belit dok claim saya hebat.

I am only STANDING UP FOR MY RIGHT dan saya cuma LUAHKAN APA YANG SAYA NAMPAK & ALAMI..

Tak salah kennnn.....?

Saya jugak ingin berterima kasih kepada boss dan kawan² sebab banyak bagi saya tunjuk ajaq kepada saya selama ini.. Tanpa anda semua, siapalah saya... Alhamdullilah, boss saya memang seorang yang memahami, berfikiran terbuka diatas keluhan² saya yang xseberapa ini..

Sebagai manusia yang normal, pada saya, lumrah la saya ada perasaan xpuas hati, melenting lite² dengan apa yang berlaku. Nak² kalau benda tuh jadik depan mata... Saya bukan TIN KOSONG.. sepak ke kiri, tergolek ke kiri. Sepak ke kanan, tergolek ke kanan. Sepak kot blah ataih, teruih penyek la...

Saya hanya INSAN biasa yang mempunyai hati dan PERASAAN...

Akhir kata, saya hanya mengomel sket nih smata² pasai BUDGET, bukan pasai bende lain. Saya bukan ngomel keta boss besaq ka, umah boss besaq ka, cuti tahunan boss banyak dari saya ka.. TIDAK... TIDAK sama sekali... Itu semua xdaq kena mengena ngan saya. Kalau pasai BUDGET tuh, mmg la kena kat batang idung saya nih... Sebab tuh saya BERBUNYIK sket.. Kalau tak, tak daq pasai aihhh saya nk buat gheja² lagha lagu nih. Buang masa saya ja pun.. Saya pun ada kehidupan saya sdiri...

p/s: Farreal... huishhh... Payah sungguh la hai ayah nak mencarik rezgheki ni... Kalau buley, ayah xnak la awk rasa susah mcm ayah dulu. Ayah dihina, dicaci, diperli & digelar dengan pelbagai gelaran yang keji....
NAUZUBILLAH.. Sememangnya, setiap ayah yang berkerja nih, dia berkerja untuk kesenangan anak² & family...♥ Nde jugakk...ahaiiiiii....

4 komen anda:

EL MARIACHI said...

kata kata hikmah...takleh tahan tuuu...

hahahahah...betul punya PEDAIH kau punya kata kata sampai memercik kena kat mata aku teruih mengalir air mata...
camnerpun itu hanya pendapat hang dan hang mesti ketegaq dengan pendapat hang itu...aku sokong 100 peratus...
pada aku pula yang dah tahap pejuang Veteran ni dan terlampau banyak politiq kotoq kat HQ...aku hanya mampu meluahkannya di blog aku dengan gambaran entry blog aku kalau sesiapa yang berfikir...hanya untuk di jadikan panduan...nak melawan...bulu kamben ku sudah hitam berdengut lama dah...semua atas Konspirasi Busuk dorang...
aku akan menyokong hang tak kira hang macamana pun sebab aku kenal dalam diri hang...

teruskan bro'

Zero2Hero said...

khe khe khe...xdaq la pedaih mana pun bro...

dari kita dok diam saja,biaqkan kita dari dipijak,ditindas,diperkotakkasutkan,baik saya bersuara,kita smua sama saja,manusia,hamba Allah,maka, jangan la ingat apa yang kita sekarang,pangkat, kelebihan dll tuh membolehkan kita buat sesuka hati saja..

we need to put our self in other shoe sometime, *nenek aku slalu dok pesan mcm nih...

ngeee...

EL MARIACHI said...

dah terlambat aku rasa...janggut aku pun dah beruban...
tak guna aku nak menyalak bukit bro' sakit lehiaq aku jaa...

hang masih muda upaya...teruskan...

Zero2Hero said...

hahahah..betoi..xguna menyalak bukit,maka kalau buley & berkemampuan,kasi tebang saja bukit tuh...

cuma ghja jadik susah sket la...nak kena beli cangkul apa smua,biaq makan tahun,janji bukit tuh jadik rata...senang nak bina highway...huhuhuhu