Pages

August 15, 2011

Dey Mangkaq Nak Kaya Pun Hagak² La?!



Dear Farreal..
Amboih... amboih... time posa nih, bukan main melampau² orang² & manusia² dok pulun meniaga.. yang tak tau masak, tiba² pandai masak.. yang tak tau bancuh ayaq tiba² pandai bancuh ayaq.. Semua nih bahana sebab nak meniaga kat Bazaar Ramadhan punya pasai.. Maka, lepaih ja sapa² yang beli makanan & minuman depa² nie, tak pasai² lepaih tu menyedekahkan caci makian.. Cun² baru lepaih berbuka.. Silap hari bulan, depan rezeki lagi, depa dah caci maki tukang masak tuh.. Maunya tak hangin satu badan, bila apa yang dibeli tak berbaloi dengan apa yang dibayaq? haaa.. Ayah ingat lagi satu kes dulu, time Ayah beli kuih lapis.. warna dia, fuh, bley stim tengok... satu bijik 4 kupang. Ayah kata dalam hati..

"Takpa,tobat sedap tak hengat nih..."

Besaq kuih lapis tuh ada la besaq sket dari duit lima kupang.. setoek je pun... TAPI bila Ayah rasa je... Fuh.. Rasa nak nyumpah... Manis pun tak, apa jadah pun tak rasa. Cuma rasa tepung je... Santan apa jadah tak bubuh gamaknya... Tepung + pewarna semata².. Dajei yahudi...

Dear Farreal,
Dah menjadi kebiasaan Ayah ngan Nde, pantang dengaq nama makanan pelik²... mula la nak try rasa.. Macam last time Nde teragak nak minum ayaq Katira... Cari punya cari, jumpa jugak ayaq nih kat Bazaar Ramadhan, Kulim, (FYI: ayaq ni femes kat blah selatan tuh, Johor).. Rega dia satu plastik RM 2.00.. Aiyo.. Mahai kot. Cara nak buat dia lebih kurang mcm ayaq lai chi kang, cuma boh susu... Tapi kalau dah masuk ke bazaar ramadhan, maka, paham² ja lah. Rencah tak cukup.. Asaikan ada rupa ja.. Janji bley juai.. Gila BANGSAT kan..? Hat yang bertambah² BANGSAT bila ayaq sarbat (fuhhh..nama hebat kan?) dijuai sampai RM2.50 sebungkus... Hat nih betoi² bangsat.. Dasar mamak nak cepat kaya... Kaut untung gila² babi. Haram j sungguh... Kalau awak nak tau, ayaq sarbat nih camana, haaa.. Ayaq sirap + biji selasih.. haaa.. tu la ayaq sarbat... Kos berapa sen. Uuntung 900%... Silap haribulan.. Ayaq tuh pun dia guna ayaq paip ja... takda masak²..

Dear Farreal,
Kebebaian ayah terhadap kedai² mamak dan mangkaq² yang nak kaut untuk cepat memang tak dapat dibendung lagi.. Ayah sampai sekarang boikot kedai mamak.. Mananya tak boikot.. Makanan mahai nak mampuih.. Warung besa juai teh tarik 9 kupang, depa ada yang juai sampai RM 2.10.. GILA SAWAN BABI.. Tu tak termasuk nasik kandaq dia lagi... Kalau dalam poket takdaq RM 20, jgn dok gatai la makan kat mamak..

Lagi satu sebab awat Ayah ngan Nde boikot kedai mamak sebab kadar kebersihan dia... Kawan ayah kata, dia pernah buat serbuan kat dapoq kedai mamak nih, dia cakap, "Kalau hang tengok dapoq dia Syam...mmg sampai ke tua hang tak makan mamak dah..dengan berlendiaq..pekerja yang pengotoq..kebersihan memang totally OUT"


Dear Farreal,
Lepaih² nih, sapa² yang dok kata kononnya low profile & humble kata dia makan kat kedai mamak ja.. Memang la ayah nak boh penampaq.. Depa² nih lagi kaya sebenaqnya sebab mampu bayaq ayaq teh tarik pekak semahai RM2.10 sedangkan Warung Mak Senah Jalan Menonggeng hanya RM0.90..

Low profile konon..cheeettt...piii dahhh..juboq hang...


2 komen anda:

EL MARIACHI said...

tu diaaaaa..kemaihhh!!!harap Dato' adukan atau bawak perkara ini kepada pengetahuan PEKIMA atau Persatuan Penjual Gerai Gerai....

Zero2Hero said...

hahaha...tu dia...dpea kumpui duit nakp Haji...dajei Yahudi...tau nak kaya cepat...nih bukan ikhlas meniaga nih...