Pages

December 13, 2011

Bersunat

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ'..

اَلْحَمْدُلِلّهِ..

Setelah 8 hari tak bagi mandi, asyik dok lap badan & bersihkan luka berkhatan, akhirnya petang semalam Farreal dapat meneruskan aktiviti yg paling dia suka.. MANDI...

Setelah Ayah dok tanya pandangan orang ramai, termasuk kawan² Ayah yg gheja dokter & nurse, Ayah memberanikan diri kasi Farreal mandi.. Menurut kawan ayah tu, luka lambat baik kemungkinan besaq disebabkan infected dengan kuman.. bila kasi mandi, kuping² yang melekat kat puney tu dapat dibersihkan serta merta.. kuping² akibat ayaq bisa memang payah nak bersihkan. Budak² akan rasa nyilu & sakit lite² kalau takat dok lap semata².. Tak sampai hati nak lap kalau budak² asyik dok menjerit kesakitan tiap kali nak bersihkan..

Dokter pun xgalakkan bersihkan puney guna dettol sebab kandungan dettol tu sendiri ada bahan penghakis. So, kalau nak bersihan puney tu, better guna ayaq biasa saja..

Bagi aku plak, pada hari ke lima, baik suruh berendam sket bagi ayaq biasa yg dh kering tu kembang. Senang nak cuci.. Luka pun cepat baik..

Ada juga mitos suruh mandi ayaq laut.. tapi depend jugak ayaq laut yang mcm mana. Klu sebersih ayaq laut kat Krabi tu, takpa la kot.. Tapi kalau ayaq laut se"bersih" ayaq laut Pantai Port Dickson @ Pantai Bersih, Butterworth ni, lupakan saja la niat tu.. Satgi tak pasai² infected ngan kuman sebb laut tu "bersih" sangat..

Syukur اَلْحَمْدُلِلّهِ, lepas Farreal mandi laut kat Krabi, mmg nmpak perubahan yg ketara. Luka kat bawah puney yang selalunya amik masa yg sangat lama utk kering, terus kering serta merta.. sebab sebelum ni, luka bawah puney tu, still xkering lagi.. dok lembab ja..

Sekian...

P/s: Ayah & Nde ♡ Farreal..

0 komen anda: