Pages

April 10, 2012

Temuduga

Tadi ada la 2 orang minah ni, nak mai mintak kerja..kebetulan plak tempat aku memang nak mencari freelance.. Sorang ada degree dan sorang diploma..dua dua fresh graduate.. Dikesempatan ini aku nak bagi tips sket la kalau nk mai interview tu.. Position yang depa apply ialah Marketing Executive, so aku pun bagi la keterangan sket tentang job skop seorang Marketing..

® Dress up kena la jaga dik oi, kalau takat pakai sluaq jeans sama t shirt, sapa nak amik hangpa gheja. Muka tu boh la bedak sket..
® Bila tukang interview tu tanya, jawap ja la dengan penuh confident, walaupun hakikatnya jawapan tu xda la betoi sangat pon.
® Bila mai interview tu, kena la juai diri tu sket, ni ada ka nak keja sebab nak ikut kawan?apa da.. Time interview xda dah kawan kawan, smua tu dah jadi compertitor..kena la tunjukkan awak tu lagi baguih dari kawan hangpa tu..ni tak..
® Suara bila bercakap tu biaq la lantang..tukang interview sebenaqnya nak tengok cara awak tu berkomunikasi..
® Elakkan tanya soalan gampang seperti "kalau saya kerja nanti, bley tak saya p ngan kawan saya ni?saya segan la nk p sorang sorang..saya tak biasa.." Aiyooo..hang nak gheja ka hang nak berkawan?

Memang aku akui, minah minah ni memang "fresh graduate" & naive x hengat..kebanyakan dari depa ni especially perempuan, klu nk minyak gheja suka sangat malu malu..segan segan.. No wonder la kalau gheja kat company non malay yang mana semua staff dia bangsa asing, bangsa kita ni selalu kena pijak..bila dah kena buli tu senyap, kat belakang baru nak tunjuk bebai..xguna beb..lu try keja ngan cina tengok, apa yang depa tak puas hati, terus cakap direct on your face, even kalau dengan boss depa sendiri pun depa still argue kalau rasa tindakan depa tu betoi..ni semua utk pembangunan syarikat..boss xbley nak kata apa, klu benda yang dibertekakkan tu betui..tu bezakan bangsa kita dengan bangsa lain **psstt..psstt..aku x cakap semua, aku maksudkan sebahagian saja..atau kata kasar yang lain majority..

So sekrang ni, tepok dada..tanya hati..hangpa tergolong dalam golongan yang mana?

posted from Bloggeroid

1 komen anda:

EL MARIACHI said...

dalam peperangan tak kan semua success bro...ada yang menang dan ada yang kalah....dan peranan mereka tu sendiri yang support menyupport antara satu sama lain...tq and peace...